Arama motoru optimizasyonu (Search Engine Optimization), arama motorlarının web sayfalarını daha kolay bir şekilde taramasına olanak sağlayan teknik düzenlemelerdir. İngilizce kısaca SEO (Search Engine Optimization) olarak ifade edilmektedir. Bununla birlikte arama motorları, arama sonuçlarını listelerken algoritmik yani matematiksel bir yapı kullanmaktadır. Bu nedenle web geliştiricileri yazmış oldukları sayfaları bu ayrıntıya dikkat ederek oluşturmak durumundadır. İnternetin ekonomik anlamdaki gücünün artması neticesinde hızla yaygınlaşmaya başlamıştır.

Site dışı SEO yapmak için çok sayıda farklı teknikler vardır. En popüler olanları ise siteye Backlink almaktır. Backlink sayınızı artırmak için çeşitli yollar kullanabilirsiniz. Başka sitelerle link değişimi yapmak, sitenizi dizin ve toplistlere eklemek, bloglardan yorum backlink almak, Facebook ve Twitter gibi sosyal paylaşım sitelerinde siteniz adına grup açarak makale veya içeriklerinizi tanıtmak ve sitenize link vermek, Yahoo! Answers gibi soru-cevap sitelerinde soruları olanlara yardımcı olmak ve referans olarak sitenizi göstermek bunlardan sadece birkaçıdır.

Googlebot, Google tarafından geliştirilen bir arama ve indeksleme robotudur. Kısaca bot olarak tabir etmek istediğim bu robot, internet üzerindeki bağlantıları takip ederek web sitelerini ve dokümanları keşfeder. Topladığı bu dökümanları, Google arama motoru için aranabilir indeksler haline getirir.

Tüm dünyadaki siteleri indeksleyen arama motorları için, öncelikli sorun sitelerin indekslenmesi değil, bunca bilgi yığını içerisinden hangisinin en doğru olduğuna karar verip, hangi sitenin/sayfanın öncelikli olarak arama sonuçlarında üst sırada yer alacağına karar vermek. Google 2000′li yıllarda, zamanın geleneksel textsearch’ünün bir adım üzerine çıkarak PageRank teknolojisini geliştirdi. PageRank, Google’ın site sıralamasında kullandığı algoritmanın sonucu bir siteye verdiği değeri gösteren, 0′dan 10′a kadar olan basitleştirilmiş bir değerdir. PageRank genel olarak özgün bir içeriğe, sayfaya verilmiş bağlantılara ve bağlantı veren sayfaların kalitesine bağlı olarak değişir. Bu değer, sürekli güncellenmekle birlikte ortalama 3-4 ayda bir Google Toolbar’a yansıtılır. Site yöneticileri de bu periyotlar içerisinde ortalama PageRank değerlerini öğrenebilir.

PageRank değeri, sitenin Google arama sonuçlarında sıralanmasını ve Googlebot’un siteyi kontrol etme sıklığını etkiler. Yani kaba bir tabirle PageRank değeriniz ne kadar yüksekse, googlebot sitenizi daha sık ziyaret eder ve siteniz daha hızlı indekslenir diyebilirim.

Arama motoru optimizasyonu (Search Engine Optimization), Google ve diğer indeksleme botlarının web sayfalarını daha kolay bir şekilde taramasına olanak sağlayan teknik düzenlemeleri kapsar. Bir web sitesinin teknik yeterliliği ne kadar iyiyse, botların siteyi taraması da o derece kolaylaşır. Fakat buradaki asıl nokta, botun sayfa içeriğini doğru anlayabiliyor oluşudur. Bot, bir sayfanın içeriğini ne kadar iyi anlarsa Google, ilgili ve(ya) benzer içeriği arayan kullanıcıları bu sayfaya yönlendirir. Dolayısıyla SEO çalışmalarına ne kadar önem verirseniz, Google aramalarından daha fazla ziyaretçi çekmeye başlayabilirsiniz. Bot’un sitenizin içeriğini kolay algılaması için birtakım HTML kullanımlarına dikkat etmeniz gerekli.