Hazırlanış biçimlerine göre internette reklamlar çeşitleri

Sadece metin:
Popülerliği en fazla olan reklam tipi “metin” reklamlarıdır. Yüksek tıklanma oranları ile dikkat çeken bu tür reklamlar günümüzde en yaygın Google üzerinde ve Google’ın iş ortaklarında görüntülenen reklamlardır.

Standart grafik: İnternet reklamları denildiğinde akla ilk gelen reklam tipi “grafik”tir. GIF formatında olan bir ve birden fazla resmin veya grafiğin gösterim olanağını sağlayan bu reklamlar “standart banner” diye adlandırılmakta ve 468*60 piksel boyutlarında reklam penceresi olarak hazırlanmaktadırlar.

Etkileşimli Flash: Flash reklam türünde yukarıdaki türlere göre daha fazla olanak sağlanmaktadır. Bu yönüyle giderek artan bir tiraja sahiptir. Bu tür reklamlar Macromedia firmasının Flash  programı ve Swish gibi Flash uygulama programları kullanılarak hazırlanmaktadır. Flash reklamların en önemli avantajı, çok sayıda renk içeren yüksek kaliteli reklamların ses ve müzik öğelerini içerecek şekilde hazırlanabilmesine olanak sağlamasıdır. Ayrıca grafik reklamlara göre daha az yer kaplayabilmektedirler. Örneğin, 100 KB boyutundaki bir grafik reklamdan daha kaliteli, daha çok renk barındıran ve daha interaktif bir Flash reklamının boyutu çoğu kez 100 KB’tan daha düşük olmaktadır.

Sunum biçimlerine göre internet reklamları

Standart banner:
İnternet reklamlarının ilk günlerinde bir standart halini alan ve sıkça tercih edilen bu tip reklamlar, 468*60 piksel boyutlarındaki bir reklam alanında gösterilir. Bu türdeki bir internet reklamı GIF, JPG formatında hazırlanabileceği gibi Flash uygulamaları kullanılarak da hazırlanabilmektedir.

Dikey banner:  Standart banner reklamları ile özdeş olan bu  reklam türünde ise reklamın sunuş biçimi 120*600 piksel boyutlarındaki bir öğenin sayfaya dikey olarak yerleştirilmesi prensibine dayanmaktadır.

Pop-up reklam:  En popüler internet reklam türü olmasının yanında en çok tepki çeken reklam türü olan pop-up reklamlar, herhangi bir web sayfası yüklendiğinde, açılan sayfadan bağımsız olarak yeni bir pencere açılması temeline dayanmaktadır. Açılan bu yeni pencerenin boyutları oldukça değiskendir ve bu konuda bir standart yoktur. Kullanıcıların isteği dışında ortaya çıkmasından dolayı pop-up uygulamalarına karşı günümüzde birçok engelleyici program geliştirilmiştir.

Floating banner:
  Web sayfası üzerinde yaklaşık 10 saniye hareket eden ve daha sonra kaybolan veya küçülerek sayfanın bir köşesine yerleşen reklam çeşididir. Flash uygulamaları sayesinde hazırlanan bu tür internet reklamları ekran üzerinde değişik biçimlerde yer alabilmektedir.

Rollover banner: 
468*60 piksel büyüklüğündeki standart bir reklam gibi görünen banner, fare isaretçisi ile üzerine gelinmesi durumunda asağıya doğru açılarak 468*240 piksel büyüklüğe ulaşır ve istenen mesaj bu geniş alanda daha rahat bir biçimde sunulur. En önemli avantajı, verilmek istenen asıl mesaj kullanıcıyı web sayfasına yönlendirmeden verilebilmektedir.

Showcase banner:
  300*250 piksel boyutlarındaki bu reklam tipi, değisik boyutları ile daha kolay bir biçimde dikkat çekebilmektedir. Yahoo! ve Hotmail kullanıcıları, e-posta hesaplarını kontrol ederken bu türdeki reklamlar ile sıkça karşılaşabilmektedirler.

Top-Roll banner: 
70*25 pixel gibi küçük bir pencere şeklinde açılan reklamlarda ise üzerine tıklandığında açılan bir pop up penceresi ile ilgili ürün/ hizmet hakkında bilgi verilmektedir.

1999 yılında Internet Advertising Bureau(IAB) tarafından yapılan araştırma sonuçlarına göre interaktif reklam formatları %55 banner, %37 sponsorluk ve %8 hiperlink (html dokümanlarında başka bir dosyayı belirten, tıklandığında o dosyanın açılmasını sağlayan olusum.) olarak dağıldığı açıklanmıştır.

Intersitial ve Supersitial:  “Intersitial” veya “Supersitial”lar ise kullanıcının sayfalar ya da siteler arasında geçiş yaparken karşısına çıkan tam sayfa reklamlardır. Bu tür reklamlar otomatik olarak kullanıcının gezindiği sitenin altında yüklenmesi yönünden büyük avantaj sağlamaktadır. Böylelikle kullanıcı gezinti esnasında reklamın yüklenmesi için beklemek zorunda kalmamakta, reklam yüklendikten sonra reklamı görüntüleyebilmektedir. İnternet reklam biçimleri içerisinde düşük bir paya sahip olmasına rağmen, pop-ups ve pop-unders içeren interstitials reklamlar, internet reklamlarının en tartışmalı biçimleridir. Interstitials reklamlar kullanıcıları reklama zorla maruz bıraktıkları için zorla giren (intrusive) reklamlar olarak tanımlanmaktadırlar. Geleneksel medyada TV reklamları zorla maruz bırakılmaya örnek olarak verilebilirler. Örnek olarak programın içinde veya arasında seyircinin izleme sürecini kesen reklamlar verilebilir. Diğer taraftan gazete reklamları, okuyucunun okuyup okumaması tercihini kendisine bıraktığı için gönüllü maruz kalma örnekleri olarak gösterilebilirler. İnternet hem gönüllü hem de zorlayıcı şekilde reklamları gösterme kapasitesine sahiptir. Zorla maruz kalınan reklamlar sık sık sinirlenme ve kaçınma gibi negatif sonuçlar veren reklamlardır.

İçerik Sponsorlukları:  Sponsorluk, ticari bir organizasyon tarafından, ticari bir amaca erişmek için bir aktiviteye ister ayni olarak ister parasal olarak yardım sağlanmasıdır. 1983 yılında Meenaghan, sponsorluğu ticari amaçlar doğrultusunda, ticari bir organizasyonun  finansal olarak ya da bir aktivite yoluyla tedarik sağlaması olarak tanımlamıştır. 1988 yılında Gardner ve Shuman sponsorluğu firmanın müşterek veya pazarlama amaçları için sebeplere ya da olaylara olan yatırımı olarak tanımlamıştır. Geleneksel sponsorluk tanımına benzer şekilde web sitelerinin sponsorluğunda da amaç sponsor edilen siteye karşı kullanıcıların pozitif tavırlarından ve ziyaretlerinden yarar sağlamaktır. Online sponsorluk kendi sitesinden daha fazla ziyaretçisi olan bir platformda sponsorun tanıtımının yapılmasıdır.

Arama Motorları:  Arama motorlarında karşılaşılan reklam uygulaması, bireylerin yapmış oldukları arama ile ilgili reklamların arama sonuçları ile birlikte sunulmasıdır. Örneğin Google firması tarafından sağlanan arama motorunda yazdığınız anahtar kelimelere ait sonuçların yanında o konu ile ilgili reklamlar da sıralanmaktadır. Google tarzındaki büyük arama motorları, geliştirdikleri  indeksleme ve otomatik internet sitelerini tarama yöntemleri ile oluşturdukları veri tabanları yardımıyla çok ziyaret alan sitelere yönelik reklam uygulaması da gerçekleştirmektedir.

Streaming Video: İnternetin ilk dönemlerinde reklam verenler tarafından video şeklinde internet üzerinden reklam uygulamasına, dosya büyüklüğü ve bağlantı hızı yavaslığından dolayı pek sıcak bakılmamıştır. Gelişen teknoloji ve alt yapı sayesinde; dosya büyüklükleri optimize edilebilir, yüksek hızda bağlantı sağlanabilir hale gelmistir. Bu sayede firmalar artık reklam içerikli tanıtım videoları hazırlayıp internet ortamında yayımlayabilme imkanına erişmişlerdir .

Rich Media:  Zengin içerikli medya çeşitli interaktif özellikleri taşıyan, görünüş olarak akıcı  internet reklam biçimlerinden biridir. Vektör tabanlı grafikler, streaming video ve java destekli interaktif yapıya sahip zengin içerikli medya reklamları diğerlerine göre daha geniş etki sağlamakta ve daha iyi sonuçlar verebilmektedirler. Çoğu zengin içerikli medya reklamları internet kullanıcılarının dikkatini çekmek için gönüllü maruz kalma şeklinde görüntülenmektedir. Zengin içerikli medya reklamlarının öncüllüğü, çoklu algı sistemlerine başvuran mesajların, tek ve birkaç algı sistemine başvuran mesajlardan daha iyi algılandığı varsayımına dayanmaktadır. Ayrıca yüksek kaliteli (çok renklilik, ayırt edicilik gibi özelliklere sahip olması) mesajların düşük kaliteli mesajlardan daha etkileyici olduğu tespit edilmiştir.

3-D Gösterimler:  Daha çok reklamcılar tarafından kullanılan diger bir internet reklam gösterimidir. Kullanıcılarla bir web sitesi yoluyla iletişim kuran 3-D gösterimde, tüketicilere pazarlanan ürün ile karşılıklı etkileşim imkanı sağlanmış olur. 3 boyutlu gösterime sahip reklamların arayüz özellikleri ürünü incelemek için doğal bir ortam sunmakta ve nesne interaktifliğinin bir biçimini ifade etmektedir.

Reklam İçeren Oyunlar (Advergames):  Gerek internet üzerinden, gerekse internet dışı  oynanan bilgisayar oyunlarında yer alan tanıtıcı reklamlardır.